dedekkertjes4.reismee.nl

River Kwai

De derde versie……

Ja het is niet te geloven maar ik typ dit verhaal nu voor de derde keer. Weliswaar eigen schuld maar toch gis dat we op het treinstation zitten waar de trein een uur vertraging heeft. Lijkt wel of alles bij ons vertraging heeft. Het is nu vrijdagavond 20:00 uur in Ayuthaya. Meer we gaan eerst een paar dagen terug.

Dinsdagochtend zitten we om 07:05 keurig in de lobby ’t te wachten op de gids voor de trip naar de river Kwai. Aangezien de Thaise mensen ook wel laat kunnen zijn waren we hier al voor gewaarschuwd. Er was wel een man die vroeg of we naar kananchaburi gingen en zei ons te wachten maar verder gebeurde er niets. Na een kwartiertje waren we toch wat ongeduldig, ikke dan, en dus bellen naar de reisagent. Na wat telefoontjes heen en weer bleek dat de gids was vergeten. Kortom een nieuwe zoeken en een vertraging van een uur gingen we dan toch vol goede moed op weg. Jammer genoeg moest het programma wat worden ingekort de tijd. We scheurden per boot langs de drijvende markt, niet erg was toch toeristisch, en de markt met de trein. De trein rijd middendoor de markt zodat iedereen alles vliegensvlug moet opruimen en weet opzetten. Misschien dat de markt verplaatsen een betere optie is maar goed het is een mooi schouwspel. Ze verkopen er heerlijk vers vlees… vis en veel fruit.

Na dit alles door naar kananchaburi korte lunch aan het water. Daarna door naar het museum en de begraafplaats van de river Kwai. De begraafplaats was erg indrukwekkend en prachtig respectvol onderhouden. Er lagen vele Nederlanders sommige jongens van amper 19 jaar. Ook het museum was interessant voor de kinderen. Daarna vlug bezoek aan de bridge en op naar het hotel. Daar een heerlijke duik genomen in het zwembad, en in de avond rustig gedineerd aan de rivier. Wat een verschil met Bangkok! De volgende ochtend hebben we een treinreis gemaakt over de oude spoorlijn. Een bezoek gebracht aan de grot van de Jappen waar ze nu een tempel hebben gemaakt. Daar zag Yara dat ze met stokjes schudden en bidden en ze wilde weten wat dat was. Blijkbaar moet je net zo lang schudden tot er eentje uitvalt, de stokjes zin genummerd en het nummer wat er als eerste uitvalt is je voorspelling. Daar geloven de boeddhisten stellig in. Uiteraard wilden Dante en Yara dit doen en de uitkomst was goed. De tekst staat op foto!

In de middag op naar de watervallen van Erewann. Die zijn onderverdeeld in zeven niveaus, gezien de tijd konden we maximaal tot vijf komen. (niet heel rampzaligJ) prachtige omgeving en watervallen met lagunes. In iedere lagune zaten grote en kleine vissen die aan je voeten knabbelen net als die in een bak maar dan maatje groter. Op zich wel grappig maar niet altijd, Gerton was veruit favoriet en heeft genoten van de grote schoonmaak. Hij heeft nu zachte voetjes…Jaan het eind van de middag terug naar het hotel voor een duik in het zwembad en de volgende dag rustig ontbijten en richting Ayuthaya. Deze rit duurde ongeveer drie uur maar in de privebus met airco was dat aangenaam. Eind van de middag kwamen we aan in Thai baan hotel . Even een lekkere duik genomen, die overigens niet verkoelend was want ja het is nier nu eenmaal 35 graden! We hebben een leuke familie uit den Bosch leren kennen waar we in de avond mee naar de night market zijn geweest. Vanochtend lekker ontbeten en samen met de familie een tuk tuk gehuurd en wat tempel bezocht. Samengezeten met zijn negenen voor nog geen 50 euro inclusief en nog lekker ook, ze spraken wel geen woord Engels en buigen en zwaaiden fanatiek toen we vertrokken.

De middag rustig doorgebracht aan het zwembad en om 19:00 uur opgehaald voor het station waar ik nu zit te typen omdat we weer eens vertraging hebben. De ns is zo gek nog niet denk ik dan maar….

Nou als jullie dit lezen is het uploaden goed gegaan want een vierde keer …nou dat gaat ‘m niet worden…….